مقدمات نماز
مقدمات نماز شش چیز است :
1. طهارت بوسیله ی غسل یا وضو یا تیمم
2. ازاله ی نجاست از بدن و لباس
3. پوشیدن عورتین در مرد و تمام بدن در زن
4. غصبی نبودن مکان و لباس نمازگزار
5.وقت شناختن
6. قبله شناختن
فلسفه ی نماز و روزه - تالیف نبوی
مقدمات نماز شش چیز است :
1. طهارت بوسیله ی غسل یا وضو یا تیمم
2. ازاله ی نجاست از بدن و لباس
3. پوشیدن عورتین در مرد و تمام بدن در زن
4. غصبی نبودن مکان و لباس نمازگزار
5.وقت شناختن
6. قبله شناختن
فلسفه ی نماز و روزه - تالیف نبوی
لباس نمازگزار شش شرط دارد:
اول پاک باشد.
دوم مباح باشد.
سوم از اجزاء مردار نباشد.
چهارم از حیوان حرام گوشت نباشد.
پنجم و ششم اگر نمازگزار مرد است لباس او حریر خالص و طلاباف نباشد .
فلسفه ی نماز و روزه - آقای نبوی
رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: نماز شب سلاحي در برابر دشمنان است.
«بحار الانوار، ج87، ص161»
امام صادق - عليه السلام - فرمود: شرافت مؤمن در نماز شب اوست.
«الكافي، ج3، ص 488»
امام رضا - عليه السلام - فرمود: نماز شب بر روزي انسان مي افزايد.
«وسائل الشيعه، ج 5، ص 272
علت فضیلت و ثواب نماز اول وقت 
از جمله دلایل ثواب و فضائل نماز اول وقت، می توان به تصریح و تأکید قرآن بر محافظت از نماز (حافظوا علی الصلوات والصلوة الوسطی، بقره، آیه 238) اشاره نمود که توصیه ای، علاوه بر دستور، به برپا داشتن آن است. (وَ أَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ وَارْكَعُواْ مَعَ الرَّاكِعِینَ، بقره، آیه 43)
روشن است که محافظت از نماز تنها از یک بُعد و جهت مقصود نبوده بلکه از جمیع جهات، مورد نظر آن است و یکی از آن جهات، رعایت وقت و اهتمام به اول وقت است که نشان از ارزش و اهمیت دادن به امر الهی می باشد و این امر، جدای از این حقیقت است که در خود وقت و زمان، حکمت ها و اسراری نهفته که قرار گرفتن در آن زمان و دقت در رعایت آن، می تواند مبدأ و تحقق بخشِ آثار فراوان و وصف ناپذیری در زندگی آدمی باشد.
بعلاوه اگر عمل به وظایف و تکالیف دینی، خصوصاً تکالیفی (همچون نماز و روزه و …) که مقید به زمان خاصی هستند، دلیل بر ترجیح و برتری عاملِ آن نداشت و مکلف می توانست، در هر زمان و به میل خود آنها را بجای آورد، خداوند در قرآن از تعابیری نظیر؛ سابقوا الی مغفرة من ربکم …، والسابقون السابقون اولئک المقربون و … استفاده نمی کرد. پس سبقت گرفتن و قرار دادن درجه مقربون، برای سبقت گیرندگان در قرآن، در عوضِ انجام تکالیف و وظایف الهی در اول وقت آن و پیشی گرفتن از دیگران، گواهی دیگر بر ارزش و فضیلت نماز اول وقت است.
همچنین در کلام معصومان (علیهم السلام) نیز به فضیلت اول وقت تأکید و تصریح بسیاری شده است .
نماز راه گشوده است که خدا پیش پای بندگان گذاشته تا در هر زمین و زمان مناسب و موقعیتی – از شادی و اندوه، سختی و آسایش و ناآرامی و آرامش- شرح حال را به او باز گویند یا راه چاره را از او بجویند.
نماز گفتگوی راز است و برآوردن نیاز؛ راز بزرگ بندگی و نیاز به سخن گفتن با همصحبتی که در صحبتش ملالی نیست و آنچه از همدمی اش بار می آید شیرینی و راحتی و آرامش است.
نماز هم تسلیم است هم پرخاش؛ تسلیم در برابر شگفتی عظمت و شکوه زیبایی خدا و پرخاش علیه هر قدرتی که از سرِ پستی و زبونی، آهنگ توانایی را در موازات قدرت حق، مغرورانه می نوازد «ایاک نعبد و ایاک نستعین»
نماز نردبانی برافراشته در تمام طول عمر است تا بتوان شبانه روزی چندین بار و نه تنها در ساعتی مشخص- برفرازش رفت، بی واسطه با معبود سخن گفت و بی پرده با حبیب درد دل کرد.
نماز برای آلودگان وسیلة پاکسازی از زشتیها و راه یافتن به شایستگیهای پاکان است و برای شایستگان و راه یافتگان، پیمودن بخش دیگری از راه وصل و در اختیار گرفتن منزلی نزدیکتر به دوست.
نماز از یک سو قطره قطره آب شدن است و از سوی دیگر جرعه جرعه آب نوشیدن.
چون آفتاب
چون آفتاب جلوه كند تا نماز ما
در سایه سار عشق شود چاره ساز ما
وقتی كه بیخودانه سوی دوست میرویم
قبله، خود آید از همه سو پیشواز ما
یك شب تو هم بیا و دو ركعت چو ما بسوز
تا پی بری به لذت سوز و گذاز ما
چون ما كسی فریفته سوز و ساز نیست
جز با گداز رفع نگردد نیاز ما